PROCEDURA DOPUSZCZENIA DO UŻYTKU PROGRAMU NAUCZANIA W PRZEDSZKOLU .......................................
(opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników)
1. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do żytku w danym przedszkolu dyrektor przedszkola, odpowiednio na wniosek nauczyciela lub nauczycieli.
2. Program wychowania przedszkolnego zaproponowany przez nauczyciela lub nauczycieli może być opracowany:
a) samodzielnie przez nauczyciela,
b) we współpracy z innymi nauczycielami,
c) przez innego autora (autorów),
d) przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
3. Zaproponowany przez nauczyciela lub nauczycieli program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
4. Program wychowania przedszkolnego:
1) stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej w rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wychowania przedszkolnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17), lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w przepisach sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
2) zawiera:
a) szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
b) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego ,
c) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
d) metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
3) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
5. Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w danym przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgnąć opinii:
1) nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do pracy w przedszkolu,
2) konsultanta lub doradcy metodycznego,
6. Opinia, o której mowa w ust. 5, zawiera w szczególności ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego i dostosowania programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
7. Dopuszczenie programu wychowania przedszkolnego do użytku w danym przedszkolu przebiega w następujący sposób:
1) nauczyciel (nauczyciele) dokonuje (dokonują) wyboru programu i przedstawia (przedstawiają) dyrektorowi przedszkola załącznik nr 1;
2) do załącznika dołączona jest opinia uzyskana zgodnie z ustępem 5.1-2 Procedury;
3) dyrektor wspólnie z nauczycielem (nauczycielami) wypełnia załącznik nr 1;
4) program zostaje zaopiniowany na Radzie Pedagogicznej;
5) dyrektor dopuszcza program wychowania przedszkolnego do użytku w danym przedszkolu wpisując program do przedszkolnego zestawu programów.
ZAŁĄCZNIK NR 1
WNIOSEK O DOPUSZCZENIE DO UŻYTKU PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W GRUPIE........................ NA LATA ............................
I. NAZWA PROGRAMU:
II. AUTOR/AUTORZY PROGRAMU:
III. REALIZOWANY PROGRAM ZOSTAŁ OPRACOWANY:
|
TAK |
NIE |
a) samodzielnie |
|
|
b) we współpracy z innymi nauczycielami |
|
|
c) przez innego autora (autorów) |
|
|
d) przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi przez nauczyciela zmianami |
|
|
IV. Czy nauczyciel wnioskujący dysponuje zgodą autora programu na wykorzystanie programu do realizacji i dokonywania zmian ? TAK / NIE
V. DYSPOZYCJE DO ANALIZY PROGRAMU |
Spełnienie wymagań rozporządzenia |
TAK |
NIE |
Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej w rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wychowania przedszkolnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17), lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w przepisach w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola |
§ 3. 1. |
|
|
Program wychowania przedszkolnego zawiera: |
|||
a) szczegółowe cele kształcenia i wychowania, |
§ 3. 1. 2)a) |
|
|
b) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, |
§ 3. 1. 2)b) |
|
|
c) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci, |
§ 3. 1. 2)c) |
|
|
d) metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). |
§ 3. 1. 2)d) |
|
|
Program jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym, w szczególności uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej. |
§ 3. 1. 3) |
|
|
Program przedstawiono do zaopiniowania. |
§ 3. 2 |
|
|
Program uzyskał pozytywną opinię nauczyciela: |
|||
1) nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do pracy w przedszkolu, |
§ 3. 2 |
|
|
2) konsultanta lub doradcy metodycznego, |
§ 3. 2 |
|
|
Program zawiera treści wykraczające poza podstawę programową. Jeżeli tak to proszę wskazać, które:
|
|
|
|
Inne uwagi dotyczące wyboru programu:
|
PODPIS NAUCZYCIELA/NAUCZYCIELI......................................................................................
VI. Program zaopiniowano na Radzie Pedagogicznej w dniu ...........................................................
VII. Wpisano do Przedszkolnego Zestawu Programów wychowania przedszkolnego na rok szkolny ................................................. pod numerem ...........................................................